Олімпіада з хімії

Методичні рекомендації
щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії у 2016/2017 навчальному році

Хімічні олімпіади школярів сприяють зростанню інтересів дітей до предмету. Тематика районних, міських олімпіадних завдань повинна в основному відповідати програмі з хімії для кожного класу, причому тим її розділам, які вивчені на момент проведення олімпіади. Олімпіадні завдання є творчими, сприяють розвитку мислення учнів. Завдання в основному будуються на знаннях програмового матеріалу, а також містять елементи знань, що випереджують програму. Загалом такий підхід при складанні завдань дає змогу учасникам ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії показати глибокі знання предмету. Завдання оцінюються у різну кількість балів.
Вимоги, пред’явлені до задач хімічних олімпіад

Задачі повинні задовольняти наступним умовам:

При рішенні задачі учень повинен показати свої знання різних розділів хімії.
Задача повинна вимагати від учня вміння активно використовувати не тільки знання фактичного матеріалу, але й широко використовувати логіку хімічного мислення.
  При рішенні задачі учень повинен продемонструвати вміння проводити розрахунки за хімічними рівняннями.
  Задача повинна бути спрямована не тільки на виконання перевірочних знань, але й нести деякі пізнавальні навантаження.
Якщо олімпіадна задача задовольняє лише одній умові, вона повинна бути відкинута як олімпіадна.
Треба уникати “екзаменаційних” запитань, розрахованих в основному на відтворення школярем матеріалу підручника чи додаткової літератури. Повна відповідь на “екзаменаційне” запитання засвідчує, як правило, не інтерес до хімії, а сумлінність і акуратність школяра.
Олімпіадні завдання мають базуватися на знаннях програмового матеріалу, вже вивченого на час проведення олімпіади, і містити також елементи знань, що випереджують програму. Реалізація цієї вимоги дасть змогу зробити знання активними і через виконання олімпіадних завдань глибше вникнути в зміст предмета, узагальнити вивчене. У цьому разі олімпіада може виконувати навчальну функцію.
Важливою характеристикою олімпіадних завдань є їх фундаментальність. Це – завдання, які дають змогу учаснику олімпіади показати глибокі знання хімії, законів, закономірностей. Вони, як правило, мають інтегрований характер і потребують також застосування знань із біології, фізики, географії.
Бажано, щоб олімпіадні завдання стосувалися змісту різних розділів хімії.
Комплект олімпіадних завдань для певного віку має містити як доступні завдання, так і значно складніші, наближені до рівня наступного етапу олімпіади. Перші – підтримують упевненість учнів у своїх силах, викличуть позитивні емоції, а другі – зорієнтовані на переможців і відіграють важливу підготовчу роль для участі в наступних етапах. У цьому виявляється наступність, взаємозв’язок окремих етапів олімпіади, диференційований підхід до виявлення переможців.
Особливий тип завдань II етапу олімпіади становлять тестові завдання, які дають змогу оперативно перевірити знання фактичного теоретичного матеріалу, надійно оцінити знання учасників олімпіади. У тестових завданнях можна максимально віддзеркалити зміст усього курсу хімії.
Важливим етапом хімічної олімпіади є оцінювання результатів виконання олімпіадних завдань.
У дидактиці під оцінкою розуміють співвідношення між тим, що знає учень, чого досяг, і тим, що він повинен знати і вміти.
Що треба знати й уміти нинішньому учаснику хімічної олімпіади?
Вимоги до знань і умінь учнів загальноосвітніх навчальних закладів з хімії викладено в діючій навчальній програмі, й вони можуть бути використані для підготовки до I та II етапів Всеукраїнських олімпіад.
Критерії оцінювання навчальних досягнень школярів, розроблені на виконання спільного наказу Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук України “Про запровадження 12-бальної системи оцінювання навчальних досягнень в системі загальної середньої освіти” від 04.09.2000 № 428/48, дають змогу визначити характеристики та критерії оцінювання олімпіадних завдань.
Об’єкт оцінювання результативності виконання олімпіадних завдань має комплексний характер і включає: знання, уміння, навички, досвід творчої діяльності.
Оцінювання тестових завдань.
Як правило, за кожну правильну відповідь учасник олімпіади отримує один бал, за неправильну відповідь або її відсутність – нуль балів.
Слід ширше на хімічних олімпіадах  використовувати різні види завдань у тестовій формі: альтернативні, з вибором однієї правильної відповіді; з вибором декількох правильних відповідей; на встановлення відповідності; на визначення правильної послідовності; завдання відкритого типу з короткою стандартизованою відповіддю. Робота з такими завданнями вимагає від учнів вільного орієнтування у варіантах відповідей, умінні їх аналізувати та швидко вибирати правильні. Це зумовлює необхідність формування у школярів умінь раціональної організації роботи з тестом.
Оцінювання відкритих творчих завдань здійснюється, як правило, за 12-бальною шкалою. Перш ніж приступити до перевірки робіт, члени журі роблять поелементний аналіз кожного завдання.
Для виставлення оцінок треба скористатися загальними критеріями оцінювання відповідей учасників олімпіади (таблиця 1).


Рівень знань, умінь

Критерії оцінювання досягнень учасників

Бали

Нульовий
Відповідь відсутня або неправильна
0
Низький
Відповідь виявляє загальні уявлення учасника про зміст запитання, містить означення, але з помилками
1-2
Середній
Відповідь неповна, не структурована, описова, без пояснень явищ, закономірностей
3-4
Достатній
Відповідь правильна, структурована, містить відповідні приклади, їх пояснення
5-7
Високий
Відповідь правильна, логічна, повна, глибока, містить порівняння, аналіз, узагальнення, висновки
8-9
 Завдяки більш ранньому ознайомленню з порядком та вимогами
Відповідь глибока, повна, аргументована. Свідчить про наявність власних суджень, оцінок явищ, фактів. Виявляє творчі здібності учасника, уміння ставити проблему і пропонував ти шляхи її розв’язування
10 -12

    Обласна методична комісія пропонує у 2016-2017 н.р. завдання для учнів7 класу. На наш погляд, завдяки більш ранньому ознайомленню з порядком та вимогами, проведення олімпіадних змагань є змога школярам краще спробувати свої сили.
          Учням, які виявляють інтерес до хімії, але поки що не наважуються випробувати себе в олімпіадах, слід розпочати роботу із розв’язування простіших задач. Перші успіхи нададуть упевненості й бажання взятися за розв’язування складніших завдань.
Бажаємо учням 7 класу повірити в свої сили, здібності, захоплення, знання й надалі пов’язувати свою долю з однією з найцікавіших наук – хімією.
Кожен учень, учасник  ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з хіміків 2016 – 2017 н.р., отримує індивідуальний пакет з завданнями. Необхідно розтиражувати завдання олімпіади в необхідній кількості. Завдання (у тестовій формі) в основному будуються на знаннях програмного матеріалу, а також містять елементи знань, що випереджають програму. Завдання оцінюються у різну кількість балів, але загальна сума у кожному класі становіть 100 балів. На обласний етап запрошуються учні, які набрали не менш 40 балів. Склад команди визначається рейтингом місту та району.
Початок туру ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії 2016 – 2017 н.р.– о 9.00 годині ранку дата ( _____ 2016) визначена наказом департаменту освіти і науки облдержадміністрації від ___.09.2016 № ___/0/212-16.
Термін виконання – 4 години.


Завданя І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії

 7 КЛАС 


1             1 Випишіть окремо речовини, які існують у природі й ті, які виготовила людина: золото, чавун,мило, метан,азот, оцет, вода, гума, озон, сода, кисень, нафта, графіт, алмаз, аспірин, поліетилен.
2.  Випишіть окремо назви фізичних тіл і речовин:
глюкоза,мідь, золота каблучка,золотий самородок, вікно, скло, стіл, скляний фужер,кристал кварцу, свинець, виделка, кришталь, глина, пластмасова лінійка, поліетиленова обгортка, парафін, свічка, цукор, оцтова кислота, масло.
       3. Хибним твердженням є:    
   А. Усі тверді речовини складаються з молекул. 
   Б.Молекули перебувають у постійному русі.
   В. Атоми Оксигену входять до складу молекул води, кисню, вуглекислого газу.
   Г. В утворенні молекул беруть участь атоми.
       4. Складіть план розділення суміші цукру, сірки, мідних та залізних ошурок.
       5. Нуклони це:         А. Молекули;    Б.Електрони;    В. Нейтрони;    В. Хімічні елементи;                Г. Протони;   Д. Атоми.
       6. Знайти відповідність:
             А.Оксиген                    1.Входить до складу крові.
             Б.Гідроген                    2. Найпоширеніший елемент у Всесвіті.
            В. Карбон                     3. Інертний газ.
            Г. Ферум                       4. Дорогоцінний метал.
            Д. Нітроген                   5. Найпоширеніший елемент в атмосфері Землі.
            Е. Гелій                           6.Найпоширеніший елемент на Землі.
            Ж. Платина                    7. Складає основу життя на Землі.
        7. Опишіть положення в періодичній системі і будову атома хімічного елементу Фосфору   8. Позначте групу хімічних елементів схожих за хімічними властивостями:
            А. Силіцій, Сульфур, Алюміній, Фосфор.
            Б. Селен, Сульфур, Телур, Оксиген.
9. Істинним твердженням є:
            А. Період – вертикальний стовпчик елементів.
           Б. Період – це горизонтальний ряд.
           В. Період – це діагональ.
           Г. Період – це група елементів, знаки яких знаходяться в лівій частині клітинок.

      10. З наведеного переліку випишіть назви чистих речовин та сумішей: молоко, вода, питна сода,  лимонна кислота, мінеральна вода, оцтова кислота, срібло.

8 клас
1. Сполука складається з хімічних елементів Калію, Хрому і Оксигену. Масові частки елементів в сполуці відповідно 26,531%, 35,374%. Встановіть формулу сполуки.
2. Встановіть формулу сполуки яка складається з елементів Кальцію, Сульфуру і Оксигену, якщо масові відношення хімічних елементів в сполуці  5:4:8.
3. Залізна руда містить 72% ферум(ІІІ) окиду по масі і домішки, що не містять Феруму. Яку масу заліза можна добути із однієї тони цієї руди?
4. До 800г розчину солі з масовою часткою речовини 30% спочатку додали іще 60г солі, а потім долили 340мл води. Якою стала масова частка речовини в розчині?
5. Перетворіть схему хімічної реакції на рівняння і укажіть суму всіх коефіцієнтів:
CuFeS2 + O2CuO + Fe2O3  + SO2
6.Хімічний елемент утворює летку сполуку з Гідрогеном  ЕН3. Масова частка елемента у його вищому оксиді складає 43,662%. Знайти хімічний елемент, написати його електронно-графічну формулу, показати основний і збуджений стани атому.
7. До складу молекули води можуть входити ізотопи Гідрогену – Протій, Дейтерій і Тритій, а також 16О. Скільки різних молекул води може утворитись з цих ізотопів?
8. Природний Неон складається з двох нуклідів 20Ne та 22Ne. Відносна атомна маса Неону дорівнює 20,2. Розрахуйте масові частки нуклідів 20Ne та 22Ne в природному Неоні


                                                                    9 КЛАС                                                                                                 
У завданнях 1-9 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання – 1 бал.
1.. Вкажіть масу 5 моль НСl.
А 1,83 г;          Б 18,3 г;             В 183 г;              Г 1830 г.
2. Визначте формулу сполуки, яка утворена елементом Х, що належить до І А групи, та елементом У, що належить до VІІ А групи:
А. Х2У                                  В. ХУ
Б. ХУ2                                   Г. Х3У
3.  Встановіть густину вуглекислого газу за воднем.
А 0,2;               Б 2;                     В 22;                    Г 22,2.                                     
4. Виберіть рівняння реакції, яке належить до необоротних реакцій:
А. 3H2 + N2 = 2NH3               В. H2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 + 2H2O
Б. 2H2 + O2 = 2H2O                Г. Na2CO3 + H2O = NaOH + NaHCO3
5. Виберіть схему перетворення, яка є процесом відновлення:
А. Br2 → HBr                        В. H2S → H2SO4
Б. KCrO2 → K2CrO4                  Г. Mg → MgSO4
6. Визначте об’єм водню (л, н.у.), що виділяється при розчиненні 5,6 г заліза в розчині соляної кислоти:
А. 2,24                 Б. 4,48                   В. 1,12                   Г. 6,72  
7. У трьох пробірках містяться розчини хлоридів Натрію, Купруму (ІІ), Феруму (ІІ). Позначте реактив, за допомогою якого найлегше визначити ці речовини:
А. AgNO3             Б. KOH                 В. H2SO4                     Г. Na2S                           
8. За деякої температури відносна густина парів сірки за повітрям становить 8,8275. Позначте кількість атомів Сульфуру, що входять до складу молекули сірки за цієї температури:
А. 1                  Б.  2                         В.  4                               Г.  8
9. Позначте сумарну кількість іонів в алюміній оксиді масою 20,4 г:
А. 3,01∙ 1023                           Г.  6,02∙ 1022
Б.  6,02∙ 1023                          Д.  2,4∙ 1022
В.  1,2∙ 1023
У завданнях 10-12 потрібно вибрати всі правильні відповіді. Правильна відповідь на кожне завдання – 1,5 бала
10. До розчину суміші трьох солей нітратної кислоти додали надлишок сульфатної кислоти. Позначте, які пари іонів залишаться після цього:
А. Na+ і SO42-                                    Г. Ba2+ і NO3-
Б. Ba2+ і SO42-                       Д. Ca2+ і SO42-
В. Ca2+ і NO3-                       Е. Na+ і NO3-
11. Позначте ряди речовин, що реагують із розбавленою сульфатною кислотою:
А. Zn, CuO, Ca(OH)2, K2CO3                                      Г. Ca, Na2SO3, KOH, CaCO3
Б. Cu, CuO, CuS, Cu(OH)2                               Д. NaCl, NaHCO3, Na2CO3, Au
В. Zn, ZnO, Zn(OH)2, ZnSO4                            Е. K, Fe, Al, Cr, Cu, Hg, Au
12. Укажіть, як змінюються властивості хімічних елементів у напрямку
     Mg → Al → Si → P → S:
А. Радіус атома зростає
Б. Електронегативність зменшується
В. Металічні властивості посилюються
Г. Неметалічні властивості посилюються
Д. Основний характер оксидів послаблюється
Е. Прості речовини, утворені цими елементами, мають ковалентний полярний зв'язок
Є. Число енергетичних рівнів не змінюється
Завдання 13-15 мають на меті встановлення правильної послідовності. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
13. Установіть послідовність летких сполук з Гідрогеном у групах ІV-VІІ:
1.

2.

3.

4.

А. Н2Е            Б. НЕ              В. ЕН4         Г. ЕН3




14. Виберіть речовини 1,2,3,4 для здійснення перетворень згідно зі схемою:
1.

2.

3.

4.

Cu  CuO  CuCl2  Cu(NO3)2  Cu(OH)“2
А. KOH                           Г. HCl
Б. AgNO3                        Д. HNO3
В. NaCl                           Е. O2
Завдання 15 має на меті встановлення відповідності. Правильна відповідь на завдання – 4 бали.
15. Установіть відповідність наведених реакцій їх типу:
                 реакція                                               тип реакції
1.

2.

3.

1. CuSO4 + Fe → Cu + Fe SO4                    А. Реакція обміну
2. (CuOH)2CO3 → 2CuO + CO2 + H2O       Б. Реакція сполучення
3. Ba(OH)2 + 2HCl → BaCl2+ 2H2O              В. Реакція розкладу
                                                                     Г. Реакція заміщення
Завдання 16-18 з відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.
16. 150 г 30%-вого розчину барій хлориду  змішали з 50 г 10%-вого розчину цієї ж солі. Обчисліть масову частку розчиненої речовини у новоутвореному розчині

17. Визначте масу суміші об’ємом 33,6 л (н.у.), що складається з неону, аргону та криптону, якщо в ній на 1 атом Неону припадає 2 атоми Аргону й  3 атоми Криптону.





                                               10 КЛАС                                                                                           
У завданнях 1- 9 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
Правильна відповідь на кожне завдання – 1 бал.
1.     Укажіть ряд сполук, які реагують із розбавленою сульфатною кислотою:
А  Au, K2SO4, CO2                          В Ag, SiO2, MgCl2
Б   Fe, K2SO3, CuO                          Г  Zn, Na2SiO3, BaSO4
2. Обчисліть кількість речовини (моль) в 1 л рідкої води:
 А  1,00            Б  55,56             В  18,00             Г  22,40
3.  Виберіть рівняння реакції, яке належить до необоротних реакцій:
А  3H2 + N2 = 2NH3                        В  H2SO4 + 2NaOH = Na2SO4 + 2H2O  
Б  2H2 + O2 = 2H2O                         Г  Na2CO3 + H2O = NaOH + NaHCO3     
4.  Виберіть схему перетворення, яка є процесом окиснення:
А  KMnO4 ® MnO2                      В HClO ® HCl
Б  H3PO4 ® PH3                            Г  CO ® CO2     
5.  Укажіть речовину, утворення якої зумовлює помутніння вапняної води при поглинанні вуглекислого газу:
А  CaO            Б  CaCO3             В  Ca(HCO3)2             Г H2CO3
6.  Укажіть формулу речовини, із якою може взаємодіяти пісок:
А  H2O            Б  HCl             В  NaOH             Г HNO3
7.  Виберіть твердження, яке характеризує сполуки Н2S, SO3, SO2:
А  містять Сульфур, що виявляє однакову валентність          
Б  у хімічних реакціях завжди окисники 
В  при 20°С – газоподібні речовини
Г  у хімічних реакціях завжди відновники 
8.  Виберіть твердження щодо реакції взаємодії фосфор (V) оксиду масою 14,2 г з надлишком води:
А  утворюється продукт реакції з кількістю речовини 0,2 моль          
Б  кількість речовини води, що прореагувала – 0,1 моль        
В  кількість речовини P2O5, що вступила в реакцію, дорівнює 0,3 моль
Г  кількість речовини води, що прореагувала – 1 моль
9. Укажіть суму коефіцієнтів перед формулами речовин у окисно-відновній реакції, що протікає за схемою Cl2 + Br2 + KOH ® KCl + KBrO3 + H2O:
А  32                Б  36                В  15                Г  40
У завданнях 10-12 потрібно вибрати всі правильні відповіді.
Правильна відповідь на кожне завдання – 1,5 бала.
10.  Виберіть процеси, які відповідають неметалам:
А  1s22s22p63s23p4 – 4e- ® 1s22s22p63s23p0
Б  1s22s22p63s23p5 + e- ® 1s22s22p63s23p6
B 1s22s22p63s2 – 2e- ® 1s22s22p63s0
Г  1s22s22p63s23p5 – 5e- ® 1s22s22p63s23p0
Д 1s22s22p63s23p64s23d2 – 3e- ® 1s22s22p63s23p64s03d1
11.  Виберіть реакції, у результаті яких можна одержати натрій гідроксид:
А  NaCl + H2O ®                        В Na2SO4 + Ba(OH)2® 
Б  NaNO3 + KOH ®                    Г  Na + H2O ®
12. Укажіть, між якими солями можлива реакція обміну в розчині:
А  калій сульфід і купрум (ІІ) сульфат          
Б  кальцій нітрат і калій карбонат 
В  барій сульфат і калій хлорид
Г  арґентум нітрат і натрій хлорид

Завдання 13-15 мають на меті встановлення правильної відповідності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
13. Установіть відповідність елемента електронній формулі його аніона:   
   Елемент:                 Електронна формула
1.

2.

3.

4.

                                   однозарядного аніона:
1. Br                            А  1s22s22p6
2. F                              Б  1s22s22p63s23p64s24p6
3. Cl                            B  1s22s22p63s2
4. H                             Г   1s22s22p63s23p6
                                    Д  1s2
 14. Установіть відповідність солі оксидам, які її утворили:
1.

2.

3.

4.

    Cіль:                                         Оксиди:
1. Cr2(SO4)3                                         А   FeO та N2O5
2. Fe(OH)NO3                                   Б   K2О та СO2
3. K2CO3                               B   Cr2О3 та SO3
4. FeSO4                                                Г   Fe2О3 та NO2
                                              Д   FeО та SO
                                              Е   FeО та SO
15.  Установіть відповідність наведених систем та їх характеристик:
1.

2.

3.

4.

      Система:                           Характеристика системи:
1. Н2O та NaCl                                 А   розчин слабкого електроліту
2. Н2O та CH3COOH            Б   емульсія
3. Н2O та C2H5OH                B   розчин сильного електроліту
4. Н2O та CaCO3                   Г   розчин неелектроліту                                                       
                                              Д   суспензія
Завдання 16-18 з відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків, міркувань.
16. Мінерал Х містить Ферум (w(Fe) = 36,8 %) і ще два елементи, масові частки яких однакові. Визначте формулу мінералу та вкажіть ступені окиснення елементів.                                                                                                                

17. У трьох склянках без етикеток містяться концентровані розчини кислот: сульфатної, нітратної та хлоридної. Запропонуйте спосіб розпізнавання кислот за допомогою одного реактиву. Наведіть рівняння відповідних реакцій. Зазначте їх зовнішні ефекти.                                                                                               
                                                                                                                                  
18. На схемі наведено перетворення, які ведуть до утворення трьох солей  Х, Y, Z:
1.     А + В ® СД Е Х
2.     A + F ® GHY
3.     I + M ® KZ
Відомо, що А, І, М – прості газоподібні за н.у. речовини, а В та F – прості тверді речовини – неметали. Які сполуки можуть відповідати наведеній схемі? Наведіть рівняння згаданих реакцій.    




                                                               11 КЛАС                                                                                                     

У завданнях 1-9 потрібно вибрати одну правильну відповідь. Правильна відповідь на кожне завдання - 1 бал
1. Виберіть структурну формулу сполуки, що відповідає назві 2-метилбут-1-ен:
А. СН2 = С – СН = СН2
                 |
                СН3
Б. СН3 – СН – СН = СН2
                |
               СН3
В. СН3 – С = СН – СН3
                |
               СН3
Г. СН2 = С – СН2 – СН3
                 |
                СН3
2. Визначте назву сполуки за систематичною номенклатурою:
                     СН2 – СН3 СН3                  А.  2,2,5 – триметил – 4 – етилгепт – 3 – ен  
                     |                 |                   Б. 3,6,6 – триметил – 4 – етилгепт – 4 – ен  
СН3 – СН – С = СН – С –  СН3          В. 4,5 – діетил – 2,2 – диметилгекс – 3 – ен  
           |                          |                    Г. 4 – етил – 2,2,5 – триметилгепт – 3 – ен  
          СН2 – СН3          СН3
3. Установіть, які сполуки є ізомерами:
                СН3 СН3                 
                  |     |                                               А. 1,2       
1.   СН3 – С –СН – СН3                                Б. 2,3
                  |                                         В. 1,4
                 СН3                                    Г. 3,4
                           СН3 СН3
                            |      |               
2.   СН2 – СН2 –С – СН2  
       |                    |                                              
      СН3              СН3

3. СН3 – СН – СН – СН – СН2 СН3                                                     
               |         |         |                                     
              СН3   СН3   СН3
                                     СН3
                                      |                    
4.   СН2 – СН2 –СН2 – СН – СН3
       |                                                                 
      СН3            

4. Установіть, до якого гомологічного ряду відноситься
    СН3 – СН(СН3) – СН = СН(СН3) та яка загальна формула ряду:
А. СnН2n+2             В. СnН2n-6
Б. СnН2n-2           Г. СnН2n

5. Укажіть реактив, за допомогою якого можна розрізнити пропан та пропен:
А. Купрум (ІІ) гідроксид              Б. Етанол          В. Розчин лакмусу      Г. Бромна вода

6. Укажіть речовину, яка дає реакцію «срібного дзеркала», відновлюється воднем та утворюється при взаємодії етина з водою:
А. СН3С(Н)О     Б. НС(Н)О            В. С6Н5ОН          Г. СН3СН2ОН

7. Укажіть елемент, що входить до складу хлорофілу зелених рослин:
А. Берілій         В. Кальцій             Б. Магній          Г. Купрум
 
  8. Визначте формулу спирту, якщо водню, витісненого натрієм з одноатомного насиченого спирту об’ємом 24 мл і густиною 0,8 г/см3, вистачило на гідрування етену об’ємом 6,72 л (н.у.):
А. СН3ОН             Б. С2Н5ОН             В. С3Н7ОН                Г. С4Н9ОН

9. Виберіть чинник, що впливає на довжину хімічного зв’язку:
А. Електронегативність атомів, що утворюють зв'язок
Б. Радіуси атомів, що утворюють зв'язок
В. Ефективні заряди атомів, що утворюють зв'язок
Г. Полярність зв’язку
У завданнях 10-12 потрібно вибрати всі правильні відповіді. Правильна відповідь на кожне завдання – 1,5 бала.
10. Виберіть твердження щодо реакції розчинення 5,6 г заліза в 99,6 г розчину хлоридної кислоти з масовою часткою 0,11:
А. Виділяється водень, кількістю речовини 0,1 моль
Б. Утворюється сіль FeCl3 кількістю речовини 0,1 моль
В. Утворюється сіль кількістю речовини 0,1 моль
Г. Залишається хлоридна кислота, кількістю речовини 0,1 моль
11. Укажіть характеристики, що притаманні зв’язку в молекулі йоду:
А. Ковалентний полярний                             В. d-типу
Б. Одинарний                                                  Г. Ковалентний неполярний
12.Укажіть, у розчинах яких речовин фенолфталеїн малиновий:
А. Сульфур (ІV) оксиду                         В. Калій карбонату
Б. Амоніаку                                             Г. Натрій ортофосфату

Завдання 13 – 14 мають на меті встановлення відповідності. Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
13. Установіть відповідність між структурними формулами і назвами органічних сполук:                              
А.

Б.

В.

Г.

А. СНС - СН2 - СН3                                   1.   пент – 1 – ин                    
Б. СН3 - С С - СН2 - СН3                         2.   пент – 2 – ин
В. СНС - СН2 - СН2 - СН3                     3.   бут – 1 – ин
Г. СНС - СН - СН3                                       4.   бут – 2 – ин
                              |                                             5.   2 – метилбут – 3 – ин
                   СН3                                                    6.   3 – метилбут – 1 – ин

14. Установіть відповідність між класами органічних сполук та функціональними групами:
А.

Б.

В.

Г.

А. Спирти                              1. - СООН
Б. Альдегіди                          2. - СНО
В. Карбонові кислоти           3. - ОН
Г. Естери                                4. - СООR
                                                5. - ОR
                                                6. – СОNН2

Завдання 15 має на меті встановлення правильної послідовності.
Правильна відповідь на кожне завдання – 4 бали.
15. Установіть послідовність реагентів для здійснення перетворення
CO2СH4 CH3Cl CH3NH2 [CH3NH3]Cl:
А. NH3(надл.)
1.

2.

3.

4.

Б. Cl2   (водн.)
В. O2
Г. HCl
Д. Cl2, hn
Е. H2, Pt

Завдання 16 – 18 із відкритою відповіддю. Вони передбачають записи розв’язків задач, розрахунків.  
16.У трьох пробірках містяться без етикеток розчин фенолу, етанолу і гліцеролу. Як визначити в якій із пробірок містяться кожна речовина? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
 17. Визначте молекулярну формулу органічної речовини, яка містить 68,2% Карбону, 13,6 % Гідрогену та 18,2 Оксигену (за масою). Відносна густина пари цієї речовини за вуглекислим газом дорівнює 2.
18. Із хлор етану масою 258 г добули 170 г етанолу. Розрахувати вихід спирту у відсотках.    



1 коментар: